Review Splendidula – Post Mortem

Splendidula, dat is de naam van een Vlaamse band waarmee jullie vandaag kennis maken. Ik kreeg een cd’tje in de brievenbus dat er interessant uitzag. Het is het soort cover dat blijft plakken en een licht mysterieus iets over zich heeft. Ik moest meer weten en nu ik meer weet, moeten jullie ook meer weten. Het album noemt Post Mortem, en elk nummer tussen ‘Post’ en ‘Mortem’ deed iets met mij… En daarover zal ik nu wat meer vertellen.

Het album opent met het mysterieus klinkende Post dat een perfecte inleiding is op Nami. Een nummer dat met zijn bijna zeven en een halve minuut geen seconde verveelt. We maken kennis met de klank van de band, de sfeer die ze oproepen en het eigenzinnige karakter van hun muziek.

Voor een iets dramatischer klinkend nummer kan je terecht bij Too Close To Me. Een nummer dat gedragen wordt door een ronkend basgeluid dat toch niet overheerst in de, soms, georganiseerde chaos. Wat echter bij niemand als storend ervaren gaat worden vanwege het redelijk logge, ‘trage’ karakter van het nummer.

En dan doen we een fast forward naar het voorlaatste nummer op het album. Stream Of Consciousness. Mijn favoriet en één van de meest interessante nummers op muzikaal vlak. Er gebeuren wat dingen die we nog niet eerder hoorden op het album en hoe de redelijk pittige drum de rustige gitaar tegenspreekt tijdens de intro geeft het nummer een apart karakter wat ik zelf nog niet goed kan omschrijven. Een nummer met de nodige tempowisselingen en de typische Splendidula klank. Ook de prachtige solo mogen we niet vergeten in de bloemetjes te zetten. Hij verkacht je trommelvlies niet tot bloedens toe en blijft redelijk op de achtergrond, maar is wel duidelijk aanwezig en door het rustige wah-gebruik wekken ze ook hier een zweverige sfeer.

Wat ik zeker moet vermelden is de vrouwelijke zang die mooi bovenop de zwaarder klinkende instrumenten danst. Het lijkt alsof ze elkaar hebben moeten vinden. Zeker wanneer er van de mannelijke kant ook wat zwaardere backing vocals bijkomen is het plaatje compleet. Ook het feit dat de details goed hoorbaar zijn, ook zonder gespecialiseerde high-end hoofdtelefoons of dergelijke, draagt enorm bij aan de kwaliteit van de muziek en de aangename luisterbeleving.

Een sterk album, dat hier al vele uren door de woonkamer, auto, tuin,… heeft weerklonken en dat in de toekomst zeker nog regelmatig gaat doen. Ik raad jullie ook aan om Splendidula eens live aan het werk te gaan zien. Die kans heb je morgen al in Bree, en ze zitten niet stil, dus je gaat nog vele kansen hebben. Volg ze zeker op Facebook om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!
P.S.: Ik heb uit goede bron iets vernomen van een release op vinyl… YES!

-Tom.

2 gedachten over “Review Splendidula – Post Mortem