Start To Run! (& corona)

Het is even geleden, sorry, maar er stonden wat dingen in de weg waardoor ik niet aan schrijven toe ben gekomen. Ook de unboxing zal nog even op zich laten wachten aangezien dat allemaal wat meer tijd in beslag neemt. Vandaag schud ik wat uit de vingers over een hobby die ik terug heb opgenomen.

Maar eerst en vooral wil ik iedereen bedanken die een witte vlag buiten hing, dit doet me enorm deugd. Ook wil ik nog even benadrukken dat de opgelegde regels niet voor niets worden opgelegd. Volg ze aub, die je het niet voor mij of voor de regering, doe het dan voor jezelf. Samen sterk.
En ook een welgemeende merci aan al de mensen die constant hard werken om de winkels draaiende te houden en de onrespectvolle menigte heeft moeten doorstaan. Want jullie worden vaak vergeten in dit hele verhaal. Naar de winkel gaan blijkt voor velen nog steeds heel evident.

Nu, terug naar waar we het over gingen hebben. Lopen. Het is al eens op deze blog geweest, in mijn goede voornemens voor 2019 als ik me niet vergis. Niet veel later zat ik weer stil met een blessure en nadien ben ik niet meer gestart. Ontmoedigd door altijd opnieuw die blessures.

En het probleem lag bij mij, en ik wist het. Als ik begon te lopen was het veel op karakter zonder opbouw meteen beginnen met rondes van 5 km aan een stevig tempo, en zo snel mogelijk opbouwen. Als ik dat kon toen ik 16 was moet ik dat nu toch ook nog kunnen? Neen, toch niet.
En nu heb ik mezelf eindelijk voorgenomen om het rustig op te bouwen en te genieten van het lopen in plaats van mezelf prestaties op te leggen.

En dat lukt momenteel aardig. Ik ben begonnen met het Start To Run programma van Evy Gruyaert. Een programma dat mooi opbouwt en ook makkelijk te volgen is. Ik zit nu bijna halfweg de 0-5 km. Hierna ga ik een maandje de 5 km blijven lopen, kwestie van hier volledig aan gewend te geraken. En dan is het tijd om verder te gaan met de 5-10km van hetzelfde programma.

De schema’s wisselen af tussen lopen en wandelen met aangepaste muziek. Het lopen wordt steeds langer en het wandelen steeds korter, en op den duur loop je van begin tot einde zonder probleem. Althans, dat is mijn plan toch.

Of we dan op het einde nog verder gaan dan die 10 km? Dat durf ik nu niet zeggen. Misschien wel, mij kennende. Maar ik blijf het zeker rustig aan doen.

Ik denk dat ik regelmatig eens een blogje ga schrijven over de vooruitgang, dus kom zeker nog eens terug om te kijken hoe ik het doe als je dit interessant vond.

Lopers onder de lezers die tips hebben? Laat ze zeker even achter in de  Of mensen die ook willen beginnen met lopen? Ik vermoed dat het nu de ideale moment is. Alle winkels zijn dicht en het weer begint weer wat beter te worden. Geniet ervan!

-Tom.

5 gedachten over “Start To Run! (& corona)

  1. De enige tip die ik heb is: neem je tijd om van de 5 naar de 10 te gaan. Lopen is en blijft een sport met een hoge impact op pezen en gewrichten. Geef die pezen en gewrichten de tijd om te wennen aan de impact van het lopen, aan het verteren van je loopjes. Maar bovenal: geniet ervan, lopen is fantastisch!

    Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s